Καθυστερήσεις, ακυρώσεις αλλά και άλλες αναποδιές που συμβαίνουν στα αεροδρόμια καλούνται να αντιμετωπίσουν εκατομμύρια ταξιδιώτες. Πολλοί είναι εκείνοι που δεν γνωρίζουν καν τα βασικά τους δικαιώματα σε τέτοιες περιπτώσεις. Μάλιστα στην 14 η επέτειο του νόμου EC 261, η έρευνα δείχνει ότι οι πολίτες της ΕΕ δεν γνωρίζουν τα δικαιώματά τους.
Έρευνα της AirHelp αποκαλύπτει ότι κατά μέσο όρο, μόνο το 85% των επιβατών κατανοεί τα δικαιώματά του. Το 66% των Ευρωπαίων επιβατών αισθάνονται πως οι αεροπορικές εταιρείες δεν ενημερώνουν αρκετά για τα δικαιώματα των επιβατών. Αλλά και πάνω από 5 δις ευρώ σε αποζημιώσεις είναι αζήτητες.
Πρόσφατα η AirHelp ανακοίνωσε τα αποτελέσματα μιας καινούριας έρευνας, η οποία εντόπισε ότι το 85% των Ευρωπαίων πολιτών δεν γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και πάνω από 5 δις ευρώ σε αποζημιώσεις δεν έχουν διεκδικηθεί ακόμα. Παρά τις συστάσεις του Ευρωπαικού νόμου ΕC 261, οι αεροπορικές εταιρίες δεν ενημερώνουν τους επιβάτες τους για τα δικαιώματά τους και το 66% νιώθουν ότι δεν μπορούν να βρουν εύκολα καμία πληροφόρηση.
Η έρευνα, που οργανώθηκε από την AirHelp αυτόν το μήνα με πάνω από 7000 συμμετέχοντες σε όλη την ΕΕ*, προτείνει πώς υπάρχει ακόμη μεγάλος δρόμος μέχρι οι επιβάτες αερογραμμών να μάθουν πλήρως τα δικαιώματά τους. Η ερευνα ακόμα αποκαλύπτει ότι το 53% των επιβατών θεωρούν ότι δικαιούνται αποζημίωση μέχρι 600€, αλλά τελικά μονο το 50% των παραπάνω διεκδίκησε τελικά την αποζημίωσή του όταν αντιμετώπισε πρόβλημα με την πτήση του. Αυτό δείχνει ότι η εφαρμογή του νόμου EC 261 – που φέτος κλείνει 14 χρόνια – δεν εφαρμόζεται και εκατομμύρια ευρώ περιμένουν να αποδοθούν. Οι 3 κυριότεροι λόγου που οι επιβάτες δεν διεκδικούν την αποζημίωσή τους είναι ότι το δεν γνωρίζουν τα δικαιώματά τους (42%), θεωρούν ότι δεν δικαιούνται αποζημίωση (36%) ή ότι δεν γνωρίζουν πώς να διεκδικήσουν την αποζημίωσή τους (24%).
Η Χρύσα Πομόνη, υπεύθυνη για την AirHelp Ελλάδας, δηλώνει: «Είναι προφανές ότι οι επιβάτες αερογραμμών νιώθουν ακόμη αδύναμοι μπροστά στις αεροπορικές εταιρείες και οι περισσότεροι χάνουν τις ευκαιρίες αποζημίωσης με το να μην κάνουν αίτηση. Πέρσι, οι επιβάτες είχαν δικαίωμα σε 7,5 εκατομμύρια ευρώ βάσει της αποζημίωσης που ορίζει ο EC261 και τα ευρήματά μας δείχνουν πως πολλά από τα χρήματα αυτά δεν φτάνουν ποτέ στα χέρια των δικαιούχων. Υπάρχει μια εμφανής ανάγκη για αύξηση της ενημέρωσης και κατανόηση των δικαιωμάτων των επιβατών και αυτός είναι και ο λόγος που δημιουργήσαμε την AirΗelp πέντε χρόνια πριν και συνεχίζουμε να δουλεύουμε, ώστε να λαμβάνουν οι επιβάτες την αποζημίωση που δικαιωματικά τους ανήκει».
Προβλήματα στις πτήσεις: Αυτά είναι τα δικαιώματα των επιβατών σε περίπτωση μιας καθυστερημένης ή ακυρωμένης πτήσης, και σε περιπτώσεις άρνησης του boarding, οι επιβάτες μπορεί να έχουν δικαίωμα σε οικονομική αποζημίωση μέχρι και 600€ ανά άτομο, υπό συγκεκριμένες συνθήκες. Ο όρος που προϋποτίθεται για αυτό είναι ότι η αναχώρηση θα πρέπει να λαμβάνει χώρα από αεροδρόμιο εντός της ΕΕ ή η εταιρεία που διεξάγει την πτήση να έχει τη βάση της στην ΕΕ. Ο λόγος της καθυστέρησης της πτήσης θα πρέπει να έχει προκληθεί από την εταιρεία. Το δικαίωμα για οικονομική αποζημίωση μπορεί να διεκδικηθεί εντός τριών ετών από την ημέρα της καθυστέρησης της πτήσης. Από την άλλη, εξαιρετικές συνθήκες, όπως μη ανακοινωθείσες απεργίες, καταιγίδες ή ιατρικά επείγοντα, σημαίνουν πώς η εταιρεία που διαχειρίζεται την πτήση εξαιρείται από την υποχρέωση για αποζημίωση.
Στις αρχές του 2018, η AirHelp λάνσαρε ένα ολοκαίνουριο εργαλείο για να βοηθήσει τους επιβάτες να βρίσκουν τις πτήσεις για τις οποίες δικαιούνται αποζημίωση μέχρι και τρία χρόνια αργότερα, με το να συνδέουν απλά τα εισερχόμενα μηνύματά τους με το AirHelp.com. Με την εφαρμογή της AirHelp, οι επιβάτες που επηρεάζονται μπορούν να ελέγξουν στο αεροδρόμιο αν το πρόβλημα της πτήσης τους τους επιτρέπει να διεκδικήσουν αποζημίωση και να κάνουν αίτηση εντός λίγων δευτερολέπτων. Η εφαρμογή της AirHelp είναι διαθέσιμη δωρεάν στο Google Play Store and Apple App Store.
Σχετικά με την έρευνα
*Όλα τα δεδομένα παρέχονται από το YouGov Deutschland GmbH, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά. Στην έρευνα, που έλαβε χώρα μεταξύ 31.01.2018 και 06.02.2018, συμμετείχαν 7.103 άτομα. Τα αποτελέσματα σταθμίστηκαν και είναι αντιπροσωπευτικά για τους επιβάτες αερογραμμών σε πληθυσμούς της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Σουηδίας, Δανίας, Ιταλίας, Νορβηγίας και Ισπανίας (ηλικίας 18 και άνω).
Σχετικά με την AirHelp
Η AirHelp είναι μια νεοσύστατη εταιρεία με επενδυτή την Y Combinator, που βοηθά τους ταξιδιώτες να διεκδικούν αποζημιώσεις μετά από καθυστερήσεις, ακυρώσεις ή overbookings πτήσεων. Από την ίδρυσή της το 2013, η εταιρεία έχει διαχειριστεί εκατομμύρια υποθέσει, βοηθώντας έως σήμερα περισσότερους από πέντε εκατομμύρια επιβάτες παγκοσμίως. Η εταιρεία έκλεισε τον Αύγουστο του 2016 ένα γύρο $12 εκατομμυρίων, με επικεφαλής τους Khosla Ventures, Evan Williams, Naval Ravikant, Jimmy Maymann, U-Start και Galvanize Ventures. Με έδρα στη Νέα Υόρκη, NY, η AirHelp έχει παρουσία σε 30 χώρες, εξυπηρετεί σε 16 γλώσσες και έχει ανθρώπινο δυναμικό πάνω από 500 υπαλλήλους παγκοσμίως. Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε www.airhelp.com.